كارگاه آموزشی خصوصی همسفران با دستور جلسه:اهمیت خواب شب وبیداری در صبح زود
سه شنبه 24 اسفند 1395 ساعت 01:13 | نویسنده این مطلب : همسفر : محبوبه | ( نظرات )

*به نام آرامش دهنده قلبها*
روز دوشنبه 95/12/23جلسه اول از دور دوازدهم کارگاههای آموزشی خصوصی همسفران شعبه شیخ بهایی به نگهبانیهمسفر مهین ،استادی همسفر شهناز و دبیری همسفر زهره با دستور جلسه اهمیت خواب شب وبیداری در صبح زود،راس ساعت 15 شروع به کار کرد.

هنگامی که خواب هستیم،فکر می کنیم بدن فقط استراحت می کند،در صورتیکه این طور نیست و کار های مهمی در جسم ما هنگام خواب اتفاق می افتد،به طوری که اصلا ما متوجه نیستیم....


 در ابتدا استاد فرمودند:خیلی خوشحالم وخدا را شکر می کنم که این جایگاه را در اختیار من گذاشت تا خدمت کنم وآموزش ببینم. در سال ما پنجاه و دو دستور جلسه داریم که هر یک از آنها حاوی آموزش و پیام است و برای بهتر زندگی کردن ما است. دستور جلسه امروز اهمیت خواب شب وبیداری در صبح زود میباشد. ما باید در شب حدود هشت ساعت بخوابیم.

برای بهتر فهمیدن این مسئله،چند سوال مطرح می کنیم.اول اینکه چرا باید بخوابیم..؟ اگر نخوابیم، جسم مجبور می شود از انرژی درونی استفاده کند ،یعنی از گوشت وپوست واستخوان انرژی بگیرد و این باعث پیری زودرس می شود. خواب ؛یک مرگ موقت است،یعنی نفس از بدن جدا می شود (و فقط با یک بند سیمین متصل است) و به جاهای دیگر سفر می کند.زمانی هم که می میریم،نفس تحویل فرشتگان داده می شود وجسم را مانند لباس کهنه ای  که از تن در می آوریم است ودوباره نفس ،لباس جدیدی به تن می کند.

سوال بعدی ،آیا بقیه موجودات هم به خواب می روند...؟بله همه موجوداتی که خداوند خلق کرده است، برای آنها خواب را قرار داده،مثلا درختان وبرخی از گیاهان که به خواب زمستانی می روند، خرس که سه ماه در سال را خواب است،جغدکه شبها به شکار می رود و روزها را میخوابد و سایر موجودات.

سوال بعدی ،چرا باید شبها بخوابیم..؟بدن ما هم مثل موبایل که کار می کند و زمانی به شارژ نیاز دارد،شبیه است.روزها کار می کند و شبها باید شارژ شود وگرنه روز بعد دائم چرت می زند.

هنگامی که خواب هستیم،فکر می کنیم بدن فقط استراحت می کند،در صورتیکه این طور نیست و کار های مهمی در جسم ما هنگام خواب اتفاق می افتد،به طوری که اصلا ما متوجه نیستیم.اگر شب هنگام خواب،خودمان را وزن کنیم وصبح هم وزن کنیم،متوجه کاهش وزن اندک می شویم و این به خاطر همین قضیه است.

زمان خواب مناسب برای بچه ها،تا قبل از ساعت ده شب است وحداکثر خود ساعت ده،چون در این زمان هورمون ها به درستی ترشح می شوند.نسل قبل از نسل جدید ،کمی بلند قد تر بودند و این هم به خاطر ساعات نادرست خواب و هم تغذیه نامناسب است. برای بزرگترها هم حداکثر زمان خواب،تا یازده شب است. شب هنگام خواب بهتر است که یک لیوان شیر یا یک کاسه ماست و یا دم جوش گل گاو زبان خورده شود و از نوشیدنی های گاز دار و تند و قهوه و چای و نسکافه و امثالهم خودداری نمود.از ساعت نه شب ،آنتی اکسیدان ها فعالیت سم زدایی روی کل سیتم بدن دارند و بهتر است که بدن بی حرکت باشد و چیزی هم نخوریم.از ساعت یازده تا یک شب،عملیات سم زدایی روی کبد انجام می شود و هورمونهای ملاتونین که در میوه های زرد رنگ است مانند موز،زرد آلو،آناناس و... ترشح می شود که باعث ساخت و ساز سلولهای آسیب دیده می شوند و همچنین ضد پیری هم است. از یک تا سه نصفه شب ،عملیات سم زدایی روی چند عضو دیگر و از سه تا پنج صبح ،عملیان سم زدایی روی ریه ها انجام می گیرد و برخی شاید سرفه  هم بکنند.از پنج تا هفت صبح عملیات در روده بزرگ صورت می گیرد که به دفع مواد زائد بدن کمک می کند.ساعت 7تا9 صبح بهتر است که ازصبحانه های مقوی مثل ارده و شیره،خرما،عسل،تخم مرغ،گردو و...استفاده نمود.

آقای امین می گویند :اگر می خواهید صبح زود بیدار شوید،باید خواب را از صبح تنظیم کنید و ذره ذره بیداری را به عقب بکشید.در بعد از ظهر هم یک چرت 5 تا 10دقیقه ای کافی است.برخی افراد صبح زود بیدار هستند وظهر هم نمی خوابند و شب هم به زور دارو می خوابند ،این به خاطر امواج ذهن است که از حد معمول بالاتر برود.مثلا اگر در طول روز مشکلی داشته باشیم،امواج روی ذهن ما اثر می گذارد و باعث دیر خوابیدن می شود. دلیل به هم خوردن این امواج،خشم از اینکه با فردی مشکلی داریم و آن را مقصر می دانیم و می خواهیم از آن انتقام بگیریم.حس انتقام و کینه و تنفر باعث بد خوابیدن ما می شود.

خواب اینقدر اهمیت دارد که آقای مهندس وآقای امین هنگام رهایی مسافر و قطع شربت او ،ابتدا از خواب او که چطور است سوال می کنند وبی خوابی را مادر دردها می دانند.

ان شاالله در ایام نوروز با وجود تعطیلات خواب ما به هم نخورد وهمه سال خوبی را داشته باشند.

 

گزیده ای از مشارکت همسفران:

خواب شب برای سلامت جسم و روان بسیار مهم است. ما برای پیشرفت کارهای روزانه باید تغییر، تبدیل و ترخیص شویم و برای اینکه به مرحله بالاتر برسیم نیازمند انرژی هستیم که مقداری از این انرژی را شب، هنگام خواب دریافت می کنیم، وقتی در زندگی هدف داشته باشیم و بدانیم اهمیت خواب قسمتی از شناخت خودمان است با ورزش و تغذیه مناسب می توانیم خواب راحتی داشته باشیم و صبح زود از خواب بیدار شویم، وقتی شب خواب نداریم روز هم انرژی نداریم، وقتی درونمان پر از کینه و نفرت است و حسمان منفی باشد شبها بد خواب می شویم.  پس برای یک خواب راحت باید تفکر و اندیشه ما درست شود و با برنامه ریزی سعی کنیم در طول روز سر ساعت کارهایمان را انجام دهیم تا شب خواب راحتی داشته باشیم و از خوابمان لذت ببریم. خداوند خواب را برای آسایش و آرامش ما قرار داده است.


نویسنده:همسفر محبوبه

تصویرگر:همسفر فهیمه

 

مرتبط با: کارگاه آموزشی خصوصی همسفران،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
همسفر نیره پنجشنبه 26 اسفند 1395 00:06
خداقوت خدمت راهنمای گلم خانم شهناز و خانم مهین و خانم زهره
سه شنبه 24 اسفند 1395 14:59
خدا قوت آفرین به این سرعت عمل
همسفرزهرا (ب) سه شنبه 24 اسفند 1395 10:36
خداقوت به خانم محبوبه وخانم فهیمه عزیز!!!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic