دستور جلسه هفتگی؛ اهمیت خواب شب و بیداری در صبح زود
چهارشنبه 18 اسفند 1395 ساعت 15:00 | نویسنده این مطلب : مسافر مصطفی | ( نظرات )

به نام خالق زیبایی

در باب دستور جلسه هفتگی: اهمیت خواب شب و بیداری در صبح زود

به قلم کمک راهنما مسافر علی جمالی

برای تنظیم خواب شب بایستی بیدار شدن در صبح زود موردتوجه قرار گیرد.

با  نگاهی طبیعت درمی‌یابیم بخش مهمی از حیات همه جانداران اعم از نبات، حیوان و انسان در خواب سپری می‌شود . درواقع خواب یک نیاز فیزیولوژیک است مثلاً گیاهان و بعضی حیوانات به خواب زمستانی می‌روند، بعضی از حیوانات مثل جغد روزها و بعضی دیگر مثل اکثر پرندگان ، شب‌ها به خواب می‌روند. در زندگی انسان هم مسئله خواب نقش مهمی ایفا می‌کند. به‌طوری‌که یک فرد بالغ حدود یک‌سوم زندگی خود را در خواب سپری می‌کنند .پس لازم است بیشتر در مورد خواب بدانیم.
اما در خصوص خواب و فواید آن، به دلیل پیچیدگی ساختار وجودی انسان در صور آشکار (جسم) و صور پنهان (مثل نفس، حس، ذهن ،روان و .... که قابل‌رؤیت نیست) هنوز مجهولات زیادی وجود دارد . ولی تحقیقات و شناخت حاصله تاکنون ،خود نشان از اهمیت موضوع دارد که در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌کنم.

در ابتدا بهتر است بدانیم ارتباط اعتیاد و خواب چیست؟ درواقع بدانیم مصرف مواد مخدر روی خواب انسان چه تأثیری می‌گذارد؟

کنگره معتقد است اعتیاد جایگزینی مزمن است. یعنی مواد مخدر بیرونی جایگزین مواد شبه افیونی طبیعی بدن شده است .مواد مخدر در ابتدای مصرف اثر دوپینگ کننده دارد و فرد می‌تواند با مصرف مواد، ساعت‌ها بیدار بماند. اما در ادامه و انجام عمل جایگزینی ، خواب فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و شخص بدون مصرف مواد نمی‌تواند بخوابد. درواقع با قطع ناگهانی مواد فرد مصرف‌کننده دچار عوارض آشکار و پنهان می‌شود ( سندروم محرومیت ناشی از قطع مواد) که بی‌خوابی جزء هر دو عارضه می‌باشد. اگر خواب را در دو پارامتر کمیت (میزان خوابیدن) و کیفیت (آرامش در خواب و ندیدن کابوس) بررسی کنیم، مصرف مواد مخدر ،روی هر دو پارامتر اثر می‌گذارد. از طرفی چرخه خواب‌وبیداری فرد دچار اختلال می‌گردد به‌طوری‌که اکثر مصرف‌کنندگان مواد مخدر روزها می‌خوابند و شب‌ها بیدارند. چرا؟؟؟؟

زیرا بخشی از مواد شیمیایی طبیعی بدن مثل ملاتونین که تنظیم‌کننده چرخه خواب‌وبیداری (ساعت بدن) است و سروتونین ،استیل کولین و آدرنالین ( آدنوزین و آدرنال) که مربوط به خواب است، در بدن فرد مصرف‌کننده با انجام عمل جایگزینی تولید نمی‌شود یا بسیار کم تولید می‌شود.

بنابراین یکی از ارکان درمان در کنگره به تعادل رسیدن خواب فرد می‌باشد به‌طوری‌که بعد از درمان به‌راحتی و بدون استفاده از هیچ دارویی، بتواند به‌اندازه کافی بخوابد.یک فرد بالغ به‌طور طبیعی بین 6 تا 8 ساعت نیاز به خواب شبانه دارد.

سؤال: بی‌خوابی یا اختلال در خواب چیست؟

غالباً فکر می‌کنیم بی‌خوابی یعنی نخوابیدن .درصورتی‌که خوابیدن کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 8 ساعت در شبانه‌روز، تکرار بیدار شدن در خواب، دیر به خواب رفتن و مدت طولانی در رختخواب بیدار ماندن، دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن و .... جزء مشکل بی‌خوابی یا اختلال در خواب محسوب می‌شود.

عوارض بی‌خوابی چیست؟

بخشی از عوارض بی‌خوابی عبارت‌اند از: مشکلات حافظه، عدم تمرکز، کاهش کارایی، اختلالات خلقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، مشکلات کبدی و تجمع چربی در آن ( بخصوص افرادی که به‌صورت شیفتی کار می‌کنند)، چاقی و افزایش وزن، ریزش مو، پوکی استخوان، افزایش قند خون و دیابت، افسردگی، مشکلات پوستی ،تخریب سیستم دفاعی بدن و....... همچنین بیدار ماندن بیش از 72 ساعت می‌تواند منجر به مرگ شود.


اما فواید خواب شب و بیداری در صبح زود بسیار است که به بخشی از آن اشاره می‌کنم:

الف: دفع سموم بدن که این عملیات از 11 شب شروع و حداکثر تا 7 صبح ادامه دارد. در این فرایند زمانی، دفع سموم به ترتیب از کبد، کیسه صفرا، ریه و روده بزرگ انجام می‌گیرد.

ب: انجام عملیات خون‌سازی در مغز استخوان از ساعت 12 شب تا 4 صبح.

ج: کسب انرژی از کائنات بین 12 شب تا 4 صبح از طریق کالبد دوم و چاکراهای انرژی در بدن.

د: مرور اطلاعات و وقایع روزانه در ذهن و طبقه‌بندی و ذخیره آن .

فواید ذکرشده منوط به خوابیدن در ساعات شبانه و بیدار شدن در صبح زود است . اگر حتی خواب شبانه سروقت انجام شود اما صبح زود بیدار نشویم عملیات فوق‌الذکر مثل دریافت انرژی کیهانی عکس شده و از ساعت 7 صبح به بعد انرژی جذب‌شده توسط چاکراها تخلیه می‌گردد به‌اصطلاح دشارژ می‌شود. بنابراین خواب روز نمی‌تواند کمبود خواب شب را جبران نماید.

برای بهره‌مندی از خواب خوب رعایت مواردی چون: تغذیه مناسب و اجتناب از خوردن غذای سنگین و سیگار، ورزش (2 تا 3 ساعت قبل خواب)، پرهیز از کارهای شیفتی، آرام کردن ذهن و پرهیز از اضطراب و استرس، پرهیز از خوردن مواد کافئین دار مثل قهوه قبل از خواب، استفاده از اتاق‌خواب مناسب و تمیز (تاریک، دمای حدود 20 درجه، رختخواب مناسب) و ..... ضروری است.

برای تنظیم خواب شب بایستی بیدار شدن در صبح زود موردتوجه قرار گیرد.

لازم به ذکر است که انتخاب این دستور جلسه در مقطعی که به تعطیلات نوروزی نزدیک می‌شویم، این آموزش را به ما می‌دهد که مواظب خواب شب خود باشیم. به‌خصوص مسافران سفر اول بایستی از مهمانی‌های شبانه و بیدار ماندن تا دیروقت و رفتن به مسافرت خودداری نمایند.

در پایان پیشاپیش فرارسیدن نوروز 1396 و فصل بهار را به همه اعضاء کنگره به‌خصوص بنیان کنگره آقای مهندس دژاکام و خانواده محترمشان تبریک می‌گویم . انشاء الله سال جدید سالی سرشار از سلامتی و آرامش توأم با توفیق در امر آموزش و خدمت برای همه باشد.

با احترام

کمک راهنما مسافر علی جمالی
مرتبط با: دستور جلسه هفتگی،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
شنبه 21 اسفند 1395 12:09
باعرض سلام وخسته نباشید مطالب بسیار جامع وکامل بسیار استفاده بردم ممنونم
مسافر محمدجعفر پنجشنبه 19 اسفند 1395 09:19
بسیار بسیار عالی و مفید بود. با تشکر از استاد گرامی جناب آقای جمالی. خداقوت . موید باشید
مسافر مجتبی.لژیون آقای محمد رضا اکبری چهارشنبه 18 اسفند 1395 15:04
درود و سپاس استاد.مثل همیشه جامع و عالی.موید باشید.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو